Цел: Запознаване с най-популярната планета в Слънчевата система по атрактивен и различен начин. Марс е единственият реален кандитат за междупланетен пилотиран полет, и затова интересът към него не стихва. Представяйки си, че са бъдещи туристи в една екскурзия до Марс, чрез предложения туристически справочник, учениците ще могат да се запознаят с всичко онова, което трябва да знаят за планетата, за да бъде престоят им там безопасен и приятен.
На базата на познаването на основни физични закони, изучавани в средното училище, знанията по астрономия, а там където е необходимо и с малко нови знания, учениците ще могат да решат и интересни задачи, посещавайки Марсианската обсерватория.
След запознаване с материала в доклада "Туристически справочник за Марс", на учениците могат да се предложат два типа задачи:
Качествени - отнасящи се до физичната природа и особености на планетата Марс - размери, маса, плътност на веществото, гравитация, движение (околоосно и орбитално), атмосфера, температура и налягане, климат, особености на релефа - образувания (кратери, вулкани, каньони), история на изследването на Марс - мисии; спътници на планетата. Могат да се правят сравнения със Земята.
Количествени - идеи за различни видове задачи, които могат да бъдат решени, се съдържат в секцията "Забавления". По преценка на учителя, могат да бъдат избрани само някои от задачите ("Колко тежа на Марс?", "Как изглежда небето на Марс?", "Пасажи на Земя, Фобос и Деймос, наблюдавани от Марс"), или всички, при проявен по-голям интерес.
За задачите - "Къде на марсианското небе виждаме Земята?" (изчисляване на максималната елонгация) и "Колко бляскава се вижда Земята?", при необходимост учителят може да припомни основни положения от планетните конфигурации (за първия въпрос), а за втория - понятия като: блясък, осветеност, видима звездна величина, формула на Погсън и връзката между осветеността и разстоянието до източника на светлина. Последното се явява ново знание, но за решаването на задачата е достатъчно учениците да знаят, че осветеността (E) върху дадена повърхност зависи обратно пропорционално от квадрата на разстоянието до източника (r).
След решаването на задачите, получените резултати се анализират и се правят сравнения с подобни явления и обекти, наблюдавани от Земята.
Качествени задачи – Примерен тест
1. Кое от следните твърдения е вярно?
Количествени задачи - виж коментара по-горе
Забележка: Така предложеният урок е за два учебни часа. Добре е, при наличието на база и подходящи условия, да се направи и наблюдение с телескоп на Марс, което може да бъде съчетано с решаването на някои от задачите.